torsdag 16 september 2010

Flora margarin - snygg på utsidan men..

Har ni sett Flora margarin i matbutiken? Jag såg en TV-reklam för några dagar sedan och oj:ade mig. Idag såg jag skiten på Ica Maxi.

Hur många vet egentligen vad skillnaden mellan margarin och smör är? När jag gick hemkunskap i grundskolan fick vi baka med margarin. Jag trodde då att margarin var som smör fast med mindre fett i.

När folk nu inte vet skillnaden är jag rädd för att många väljer bordsmargarin efter förpackning. För det har de lyckats med Flora. Asken är skitsnygg med mönster i högrelief på locket.


Asken är designad av Lars Wallin och Flora tillverkas av Unilever som också står bakom giftet Becel.

Omega-3/6-kvot
Omega-3/Omega-6-kvoten i Flora är 1/4. För att vi ska må bra ska vi ha en balans mellan dessa två fettsyror, alltså en kvot på 1-2:1.

Sedan 1950-talet har Europas befolkning gått från att ha en fettsyrabalans på snitt 15 gånger så mycket Omega-6 som Omega-3 samtidigt som förekomsten av hjärt-kärlsjukdom, diabetes 2 och cancer ökat dramatiskt. Obalans av fettsyrorna kopplas enligt forskare världen runt till ökad risk för typiska inflammatoriska sjukdomar och ett försvagat immunförsvar.

Mycket Omega-6 finns bl.a. i margariner (där Becel har högst innehåll av Omega-6) och majs- och solrosolja men även i kött där djuren fått fel mat och i vissa nötter.

Vi ska alltså inte bara öka innehållet av Omega-3 i vår kost, utan undvika stora källor till Omega-6.

Relaterade artiklar:
Läkartidningen: Obalans mellan omega 6 och omega 3 hotar hälsan
SvD: Omega-6 bakom svår tarmsjukdom

2 kommentarer:

  1. Wow! Hade ingen aning om att omega 3/6 kvoten var så åt pipsvängen i flora! Trodde folk hade fattat det här med vikten av jämvikten av fettsyrorna vid det här laget :(

    SvaraRadera
  2. Min sambo kom hem med denna förpackning idag och jublade över att man har börjat tillverka gamla goda Flora smörgåsmargarin.
    Jag tittade skeptiskt på förpackningen och det är med all rätt eftersom det är "MARGARIN".
    Margarin som margarin, det är samma skit oavsett förpackning.

    SvaraRadera