tisdag 5 juli 2011

Fem timmar senare...

Fem timmar sedan inlägget nedan och snart ett dygn sedan vi var ute och åt och jag är fortfarande proppmätt.

Hur är det möjligt?

Jag har en teori.. Gårdagen var inte i det nyttigaste laget men maten bestod ändå mestadels av protein och fett (det var bl.a. kött, såser, champinjoner och feta grillade tigerräkor), de makronutrienter som mättar bäst och längst. Jag fick i mig ganska mycket kalorier igår, men satsar man på low-carb gör det ingenting om man överäter en dag. Det dröjer bara längre tills man blir hungrig nästa gång, och över tid jämnar det ut sig.

I teorin skulle jag kunna äta bara en gång om dagen, om måltiden är rätt komponerad och innehåller tillräckligt med kalorier. Jag skulle tycka att det var ganska praktiskt att bara behöva äta en gång om dagen. Att hålla sig mätt så länge som möjligt måste vara bra för alla. Tänk hur mycket tid som egentligen går åt att planera mat, laga mat och sedan äta den. Och tänk så mycket energi det går åt att ha lågt blodsocker och ha en viljestyrka som en björn till att inte köpa och äta de där "ta tre för tio"-chokladbitarna vid kassan.

Här handlar det alltså inte om att trycka i sig en 1500 kcal pizza och tro att man ska stå sig hela dagen på den, för det gör man inte. Det är inte kalorierna i sig som avgör hur länge du håller dig mätt. En pizza består kanske till 75% av deg, deg som är gjord på vitt vetemjöl. Även om man blir riktigt proppmätt av en pizza är man ganska snabbt hungrig igen.

1 kommentar:

  1. Ja de är ju vissa som kör som periodisk fasta, att man bara äter 1 gång per dygn, eller att man inte äter något efter kl.12 på dagen å sånt (massa skumma varianter).. jag tror att kroppen skulle må ganska bra av de :) då kommer ju de ÄKTA hungerskänslorna fram så att man känner i magen att man är hungrig och inte bara med hjärnan :)

    SvaraRadera