fredag 1 juli 2011

Grym känsla, bra fart!

När Fredrik kom hem från jobbet stack vi ut för att åka lite inlines. Eller rättare sagt, jag åkte inlines och Fredrik cyklade. Han följer nästan alltid med mig ut när jag åker. Det känns roligt (delad glädje är dubbel glädje) och tryggt att han är med.

Nya skorna skavde from hell i början. Kanten runt om själva skaftet är hård och trycker hårt runt anklarna. Det här känns när jag står eller åker långsamt, men när jag åker snabbt känner jag ingenting. Antagligen för att det finns andra saker att fokusera på då. Jag har beställt ett par ankle booties från speedskating-shop.de och när jag fått dem ska jag forma skorna efter min fot. Man ställer alltså in skorna (utan skena och hjul) i ugnen och sätter sedan på sig dem. Sedan står man i skateställning i ca 20 min. Det kommer säkert hjälpa mot trycket och smärtan.

Jag brukar åka på en gång- och cykelväg som går bredvid Haningeleden som är en ytterring. Det är flackt de första två-tre kilometerna med några trafikljus och korsningar. Vägen går sedan igenom Vidingsjö och här finns några utfarter, lite backar och varierad asfaltskvalité. Efter ca 6 km kommer man till en korsning där vägen rakt fram är en grusväg i ett par hundra meter. Här får man alltså försöka gå så gott man kan. Sen går vägarna genom Ekholmen och Johannelund innan man kan börja ta sig hemåt. Det finns alltså möjlighet att skrapa ihop ganska många kilometer. Allra bäst är förstås att hitta vägar där man slipper trafikkorsningar och liknande men dit har jag inte kommit ännu.

Idag åkte jag bara 6 km, 6 snabba kilometer. Det är ett väldigt kort pass för mig, men det räckte då halva syftet med åkningen just nu är att vänja mig vid de nya skorna. Det gick snabbt åt ena hållet, det var nylagd asfalt och medvind. Maxfarten där blev 34 km/h. När vi sedan vände hemåt möttes jag av en stark motvind och jag fick kämpa ordentligt. 20 km/h i snitt blev det ändå och det är en hastighet som räknas som ganska hög för mig. Jag märker stor skillnad med de nya skorna, jag kan åka snabbare med mindre ansträngning. 25 km/h som faktiskt är ganska snabbt känns inte lika tufft som med de gamla skorna.

Man kan säga att de gamla skorna är som att cykla landsväg på en mountainbike med breda grova däck, medan de nya skorna är som att cykla på en bra racer med smala fina däck.

Att köpa dessa var ett stort steg för mig. Att gå från tryggheten som finns i ett par höga skor till friheten i ett par låga racing-skor. Jag är glad att jag tog steget. Jag är väldigt nöjd med mitt köp.

De är värda varenda krona.

Nu hoppas jag att regnet håller sig borta så jag kan åka mer i helgen. På söndag fram till klockan 14 skulle det vara uppehåll och då kanske man hinner till Sturefors fram och tillbaka? Det ska gå en cykelväg dit och t o r blir det ungefär 20-22 km. Lagom.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar