torsdag 23 juni 2011

Kokt kummel med smörsås



Vi var mitt i kaoset på Ica Maxi idag och skulle handla lite mat inför imorrn och till middagen till ikväll. I fiskdisken var det full rulle och den torkrygg vi skulle ha var tyvärr slut. Så vi tog kummelfilé istället.

Tanken var att göra kokt fisk med smörsås så vi delade filén i två lika stora bitar och rullade ihop dessa och satte ett grillspett i trä genom rullarna för att hålla ihop dem under kokningen. Här kommer receptet som jag hittat här.

Ingredienser:
500 gram torsk, eventuellt krokfångad torskryggar som här, eller annan vit fisk lämplig för kokning.
salt och cirka 8-10 svartpepparkorn
cirka 1- 1 1/2 liter vatten

Smörsåsen
1/2 decilter grädde
2 matskedar persilja
150-200 gram smör i kuber
lite salt och en doft av vitpeppar

Gör så här
Koka ryggarna i lättsaltat vatten och pepparkornen, cirka 5-10 minuter beroende på tjockleken på torsken.

Smörsås
Koka upp grädden och persiljan ordentligt. Sänk värmen på plattan till det lägsta, eller ta ifrån plattan om det inte är en induktionspis.
Vispa sedan i smöret bit för bit. Låt den ej koka igen.

Så himla gott! :)



Inte lätt att stå emot att sörpla i sig det sista av såsen i slutet på detta vis:

2 kommentarer:

  1. Det såg riktigt gott ut! Vilken härlig uppläggning dessutom :)

    SvaraRadera
  2. Hej! :)Ja jag kör också kolhydrater inför tävling och extra tuffa träningspass. Jag mår väldigt bra utav denna kost. Gått ner ca. 4 kg på ca. 7 veckor och vill nu bibehålla den vikten så då är enda sättet att fortsätta äta bra, vilket är en utmaning också. Jag blir precis som du väldigt lätt sötsugen och det krävs extremt lite för att trigga igång det, jobbigt faktiskt.jätte kul när du lägger upp recept och så! Det inspirerar! :) Ja jag är jätteglad för mina fivefingers. Min kille letade efter speed men hittande inga, men jag hoppas och tror att dessa blir bra ändå! Har bara promenerat med de än så länge!:)

    SvaraRadera