söndag 26 juni 2011

Fruktos som kolhydratkälla?

Jag kan inte träna på 0 g kolhydrater. Det funkar liksom inte för mig. Om det beror på att jag har så lite muskelmassa tack vare aaaaalla mina inaktiva år fram till 2008 vet jag inte, men jag tror det. För det verkar som att vältränade personer med ganska mycket muskelmassa anpassar sig bra till att träna på fettdrift. Min sambo klarar högintensiv träning galant, Pulstagning (skitbra blogg btw!) gör det, Colting, Hjärnfysik osv..

Så, därför funderar jag på vilken slags kolhydratkälla som skulle fungera bäst för mig. Bröd är jag inget fan av eftersom min kropp inte gillar gluten plus att jag lätt blir sötsugen och att jag ibland äter för många skivor, potatis är jag heller inget fan av.. matvete och bulgur och sånt torrt är inte alls särskilt lockande.

Det som en gång utgjorde huvuddelen av mina måltider är nu väldigt svårt att tillföra igen som ni märker..

Frukt må innehålla fruktos (fruktsocker) och det sägs att det är fettbildande men då jag är en ganska aktiv person kanske det fungerar alldeles utmärkt för mig? Frukt innehåller inte gluten och borde inte påverka min mage. Det är delvis på grund av magproblem som jag undviker de flesta kolhydratkällor nämligen.

Jag har hittills inte testat att äta lite frukt eftersom det inte finns så många frukter som tilltalar mig. Jag gillar melon och banan. De andra frukterna är för syrliga och jag är rädd om mina tänder.


Så jag tänkte göra ett litet veckoexperiment och äta 1-2 frukter om dagen för att se hur jag presterar på träningen och om jag lyckas gå ner i vikt ändå.

Är det någon av er som äter low carb-kost som ändå äter frukt?

3 kommentarer:

  1. Jag har alltid ätit frukt trots att jag ätit lchf, nu är jag väl kanske inget bra exempel eftersom jag varit väldigt fram och tillbaka, men den period som jag gått ner mest på så åt jag ändå frukt, annars lchf. jag älskar frukt och även om jag håller med lchf tänket i mångt och mycket så vägrar jag tro att någon frukt om dagen skulle förvärra min vikt situation! nu har jag dock inte ätit frukt i mängder, jag har nog inte ens ätit frukt varje dag, men iallafall varje vecka!
    Blir spännande att se hur det går för dig!

    SvaraRadera
  2. Spännande experiment! Jag är inte så förtjust i frukt, eller snarare är det inget jag saknar. Jag har fakirstartat efter ett sockeråterfall och nu en vecka senare kan jag säga att det varit rätt tungt att springa, men jag trivs med maten så jag hoppas att det släpper snart!

    SvaraRadera
  3. Jag har inte koll på alla exempel du nämner, men åtminstone Colting tränar ju inte på 0 kolhydrater. :) Se exempelvis http://www.kostdoktorn.se/intervju-med-colting

    SvaraRadera