söndag 6 mars 2011

Keso Mellanmål

Test-åt Keso Mellanmål med cashewnötter, ananas, papaya och apelsin när jag kom hem från min naprapatbehandling. Kombinationen cashewnötter och keso kändes lite skum, men när jag kommit halvvägs ner i burken började jag gilla det. Det smakade helt OK. Jag gillade den mest för att den inte var sötsliskig. Den var knappt alls söt faktiskt. Det här känns nyttigare än dessa drickyoghurts, smoothies och risifrutti man ser överallt som är sötsliskiga och ofta innehåller en hel del socker. Naturligt eller inte, kroppen känner ingen skillnad.

Varje förpackning innehåller 125 g keso och 25 g nötter och frukt.

Näringsdeklaration Keso® Cottage Cheese Mellanmål cashewnötter/ananas/apelsin/papaya:

Energivärde 600kJ/140 kcal
Protein: 11 g
Kolhydrat: 12 g
Fett: 5 g

Efter en stund blev jag lite gasig i magen och det tror jag har med den torkade frukten att göra, så av den anledningen kommer jag förmodligen inte att köpa Keso Mellanmål igen (däremot vill jag testa den med hasselnötter bara för att jag är nyfiken). Behöver jag ett snabbt mellanmål när jag är ute köper jag hellre en ölkorv som håller magen lugn och långvarigt mätt.



Har ni testat denna? Vad tyckte ni?

12 kommentarer:

  1. Bra initiativ tycker jag, att göra det som ett mellanmål! Var själva keson naturell? Det är för mycket socker för mig tyvärr, då köper jag kanske hellre en burk keso naturell och ser till att ha med mig en spork.. Det har jag inte gjort sedan jag började med lchf dock, keso klassas ju kanske inte som lchf.

    Just nu testar jag att dra ned på fettet och öka proteinet precis som du. Det blir mycket kvarg och lite mer kolisar än vanligt, men OM det funkar för mig så kanske keso är ett bra alternativ också! :) Jag äääälskade keso förr, nu har jag bara ätit det ett par gånger de senaste 2,5 åren i keso a la malta.

    Det som är kul med högproteinkosten är att det känns som att jag kan äta mer mat för samma kalorivärde. Det blir lite mer kolisar men idag har jag hållit mig på 15 gram så det är ju inte såå mycket

    SvaraRadera
  2. Jag tyckte det var för mycket frukt faktiskt. Hade hellre haft ett sånt mellanmål med bara nötter! Hade inte problemet med magen efteråt, men keso och så mycket slisk var ingen höjdare.

    Men, bättre än allt det andra som du skrev. :)

    SvaraRadera
  3. Även jag har testat (och bloggat om) den. jag köpte hasselnöt och tänker inte köpa den igen. Den smakade INGET och inte det minsta gott.

    SvaraRadera
  4. Har inte testat, men äter keso nästan varje kväll, i röror med lite vad jag känner för - kokosnöt, morot, kokosflingor, pumpakärnor, melonkärnor, nötter, mandlar, frukt, torkad frukt, bär etc. Keso ftw! :-) Det där känns som en ganska onödig produkt, är det inte lika enkelt och säkert billigare att köpa en burk naturell keso och nötter/torkad frukt separat? Fast iofs, om man får med en plastsked att äta med kan det ju ha en poäng när man är på resande fot... Får man det?

    SvaraRadera
  5. Annot: Keson är naturell vilket jag gillar :) Hoppas mer protein är mer din melodi!

    Tandpetan: Håller tummarna för att det kommer en med bara nötter!

    Karin: Oj då! Nu måste jag verkligen testa hihi ;)

    Nattyxne: Sked medföljer :) Annars hade den varit väldigt onödig, håller med.

    SvaraRadera
  6. Du glömde skriva att det är 140 kcal per 100 gram. Sen tror jag starkt på att du ska kolla upp din mage. Det där låter inte bra. Oavsett vilken diet man än väljer så låter det där inte friskt. Inte för att göra dig orolig, men du borde kolla upp det där. Det är inte normalt att du inte klarar ett mellanmål utan att få problem med magen. /Angelica

    ps. Går det inte att kommentera på något sätt så att man slipper välja "anonym"? Jag har inget Google-konto eller nåt av de där andra alternativen så jag kan inte välja det.

    SvaraRadera
  7. Angelica: Jag visste att jag skulle få en sådan här kommentar. Tråkigt att vissa inte förstår att intag av torkad frukt kan leda till gasbesvär. Det var inga svåra besvär jag fick, men jag märkte en skillnad. Så känslig är jag inte.

    Ang. kommenteringen ska man kunna välja "Namn/webbadress".

    SvaraRadera
  8. För er som gillar Keso mellanmålen, varmt välkomna till gruppen: "Vi som tycker Arlas Keso mellanmål smakar himmelskt!" på FB.

    SvaraRadera
  9. Har provat båda. Tyckte bättre om den med hasselnöt, jag tyckte den du bloggat om var lite för söt! :P

    SvaraRadera
  10. jag älskar den med hasselnöt. den andra gillade jag inte. tycker det är ett skitbra substitut för mellanmål eller lättlunch när det kniper. lite mycket kolisar, men ibland så. :-)

    SvaraRadera
  11. Jag menade inte det du skrev om de torkade frukterna utan det du har skrivit tidigare. Jag tycker inte att det låter som att din mage är frisk så jag ville bara säga det. Och jo, jag vet att man kan få gaser av torkad frukt. Vad var det som var tråkigt med min kommentar?
    Angelica

    SvaraRadera
  12. Beffa: Måste testa den! :)

    Pethra: Håller med!

    Angelica: Min kosthållning innefattar bara mat som magen mår bra av, så jag ser ingen anledning att kolla upp något jag inte lider av. Hade jag lidit av det hade jag självklart kollat upp det.

    SvaraRadera