fredag 22 juli 2011

Tredje dagen på nya jobbet



Dagarna har gått så snabbt nu så jag har inte hunnit med att skriva något. Jobbandet går bra, men än så länge har de flesta semester och arbetsuppgifterna är få såhär i starten. Under nästa vecka är det meningen att jag ska komma igång ordentligt och under tiden bekantar jag mig med GTI (Get Things Done)-metoden.

Nu när jag kommer få en bra inkomst varje månad har det blivit viktigare för mig att hålla koll på utgifterna och jag har redan vidtagit åtgärder för att minska dem. Jag kommer få jobbtelefon under nästa vecka och det innebär att min mobilräkning (som ligger på 400-600 kr/mån) kommer att försvinna nästan helt plus att jag får gymkort och slipper punga ut 500 kr i månaden. Jag har gått ur Hyresgästföreningen (på tiden) som jag var med i när jag bodde i hyresrätt innan jag och Fredrik flyttade ihop förra året. Idag bor vi i bostadsrätt och det känns liksom inte så aktuellt att vara med där längre. Så bara genom detta kommer jag spara tusen kronor i månaden.

Dessutom kan jag äntligen sätta igång med sparande och betala av de skulder jag har vilket kommer minska utgifterna ytterligare. Jag har prydligt skrivit ner allt och kommer vilja ha stenkoll på min ekonomi varje månad vilket jag inte haft nu på ett tag. När jag pluggade i Dalarna 2009 hade jag stenkoll på varje litet öre, men så levde jag också på marginalen helt själv.

Däremot tillkommer kostnader som till exempel a-kassa nu framöver.

Att få ett heltidsjobb var det bästa som kunde hända mig faktiskt. Det betyder mycket för hälsan att få finnas med i ett sammanhang, att göra nytta och tjäna sina egna pengar. Det blir också skillnad i mitt förhållande, vi blir mer jämställda och kan bidra lika mycket i vårt hushåll. Fredrik har så länge varit försörjaren i vårt förhållande och det ska bli skönt att äntligen få ge någonting tillbaka.

Nu tänkte jag sticka iväg och möta upp honom förresten. Vi ska kolla på bil! :)

7 kommentarer:

  1. Har missat att säga Grattis! Den där boken har jag också men inte läst. Du får recensera!!! Kram

    SvaraRadera
  2. Va roligt!!! Verkligen kul att läsa sånt här!

    SvaraRadera
  3. Cornelia: Tack! :D Det ska jag försöka hinna med. Den är ganska tungläst men ack så nyttig.

    Martina: Tack! Kul att du tycker det :)

    SvaraRadera
  4. sv: Åhh varför läggs alla synthfestivaler ned för :(

    SvaraRadera
  5. Vad kul att höra!!!!! :-)

    SvaraRadera
  6. Så skönt när man kan bidra ordentligt till hushållet. =)

    SvaraRadera
  7. Så klok du är! Du är ett härligt föredöme för många tror jag.

    SvaraRadera