fredag 14 januari 2011

Första praktikveckan klar!



Pust! Vilken vecka det varit. Det är tufft att vara kreativ på beställning och jobba 8-9 timmar om dagen.

Maten har fungerat väldigt bra. Matlåda varje dag. Det har blivit broccoli- och skinkgratäng, blodpudding, stekta ägg och hamburgare utan bröd. Jag får lite vardagsmotion av att ta mig till och från arbetsplatsen, och idag tog jag en rask promenad på lunchen för att få luft och ny inspiration.

Min energinivå är annars jämn och bra över dagen. Då jag inte äter kolhydrater får jag inga blodsockerdippar innan lunch och jag står mig bra på både den och frukosten. Jag kan alltså arbeta effektivt.

Det blir fler mål mat om dagen eftersom mina dagar blir längre, och det kräver mer planering och mer energi för att ligga på tidigare kalorinivå. Helt plötsligt ska mina kalorier pytsas ut på 3-4 mål istället för 2-3.

När det händer nya saker i livet är det lätt att hantera alla nya känslor med socker. Jag får arbeta med en av de saker jag brinner för, självförtroendet stärks och då är det lätt att fira med socker. Jag är också trött efter en hel arbetsdag och det hade varit lätt för mig att hitta på ursäkter för att äta: "Jag har ju jobbat så bra idag, klart jag förtjänar en påse godis" eller "Usch, vad trött jag är. Bäst att pigga upp mig med en Ben & Jerry's". Oavsett hittar man, om man har problem med socker, alltid anledningar till att äta.

Det sägs att det tar 12 veckor att bryta en vana. Jag har tidigare varit van vid att dämpa trötthet och negativ stress med just socker. De senaste nio veckorna har jag ändrat mitt beteendemönster.

Jag förväntar mig ingen viktnedgång den här veckan, kanske ett par hekton men inte mer. Jag har inte haft något fokus på viktminskning, den mesta energin har gått åt på annat håll. Vägning kommer ske på söndag. Vi får se vad vågen visar då! :)

3 kommentarer:

  1. grattis till din första vecka, det låter toppen att du inte har känt behov av sockret på så länge! GO YOU!

    SvaraRadera
  2. Vad är det för blodpudding du köper? Blodpudding brukar väl mest bestå av mjöl så det känns inte så LCHF-vänligt. Har du hittat nån bättre sort du kan tipsa om?

    SvaraRadera
  3. Josefine: Tack fina du! <3

    Mattias: Lithells blodpudding utan tillsatt socker är det. 14 g kolhydrater/100 g är tillräckligt bra för mig :)

    SvaraRadera