tisdag 26 april 2011

Sockerfri glass från Alvesta glass

Inne hos Monique läste jag om en sockerfri glass som kallas för LCHF-glass. Tillverkaren var Alvesta glass som också gör laktosfri glass. Jag blev nyfiken och såg på deras hemsida att glassen säljs bland annat på ICA Maxi.

I glassdisken hade de två smaker; vanilj och choklad. Vi tog choklad. Jag har bara smakat en tesked av glassen och tyckte den var god. Inte lika söt som vanlig glass men den smakade ändå chokladglass, fast med mindre socker. Ett intressant alternativ när man av olika anledningar inte kan eller vill göra sin egen glass.

Läs mer om den sockerfria glassen på alvestaglass.se

3 kommentarer:

  1. Wow chokladglassen vill jag absolut testa! Försökte göra egen glass i somras men konsistensen är inte lätt att få till på egen hand.

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset! Ska verkligen försöka få tag på denna glass; visst, det funkar att göra egen om man vill ha tillsatsfri, men den blir så lätt isig.

    SvaraRadera
  3. Även om jag går på ganska strikt LCHF så måste jag säga att jag mycket hellre äter vanlig glass än detta alternativ. För det första innehåller den en hel del tvivelaktiga tillsatser plus sockeralkoholer som till femtio procent omvandlas till socker i tarmen.

    Det finns inga genvägar eller substitut för våra sockerladdade livsmedel. Oftast är det bättre att äta livsmedel med äkta varor i.

    Annars är det ju löjligt enkelt att göra egen glass av vispgrädde, äggulor och lite ekologisk vaniljpulver alt. vaniljstång :)

    SvaraRadera