söndag 10 april 2011

Träning ger inte viktnedgång

Har tränat mycket den här veckan, nästan 9 timmar. Det är mer än någon annan vecka det här året. Ändå blev veckans minus bara två hekto. Jag har skött kosten ganska bra och legat på 1200-1500 kcal per dag med varierat kolhydratintag. Räknar man bara kalorier utan hänsyn till fördelning av makronutrienterna hade man lätt kunnat säga att jag borde ha gått ner mer än 0,2 kg.

Nu funkar inte min kropp så. Jag kan gå på hårdträning utan att det händer någonting och samtidigt kan jag ha en vecka med väldigt lite träning och ändå gå ner 1 kg. För mig är kosten a och o. Jag kan inte träna bort min övervikt. Det är 1200 kcal med mycket protein som gäller.

Därmed inte sagt att jag inte tycker att man ska träna. Träning är kul och bra för kroppen och humöret, men ett uselt sätt att gå ner i vikt på. Edit: Hårda ord och kanske aningens provocerande inlägg, men så ser min verklighet ut. Jag har en del gemensamt med dem som har PCOS, de kan träna hur mycket som helst men ändå inte gå ner i vikt. Detta har bland annat Sara från träningsglädje skrivit om här och här.


Bild från dagens långpass på inlines. Läs mer om den här.

6 kommentarer:

  1. Kan inte hålla med om att det är ett uselt sätt att gå ner i vikt på.

    Nog för att det spelar in VAD man stoppar i sig. Det är jag övertygad om. Men det handlar ju också om kalorier in och kalorier ut.

    Träning = man gör av med mer energi = man kan äta något mer kalorier för att hamna på 0.

    Träning = man bygger muskler, vilka förbränner mer energi.

    Däremot handlar det väl i första hand om att ändra kosten. Men en kombination av kost och träning är nog bästa medicinen för att gå ner i vikt. Jag kan inte heller enbart träna och gå ner i vikt på det viset. Utan att tänka på hur/vad jag äter. Jag måste kapa kalorier och kolhydrater i viss mån.

    Dock tror jag boven för många är att man tänker:

    "jag kan äta det här för nu har jag tränat så duktigt"

    och att man ofta tänker att man måste fylla på energi efter ett pass, eller innan ett pass. Vilket gör att man får i sig extrakalorier som kroppen inte behöver alla gånger. Och då hamnar man på +/- 0 ändå trots att man tränat som en tok.

    Aja.. jag blev lite långrandig, men du kanske förstår min åsikt ändå! Sen tycker väl alla olika förstås...:P

    SvaraRadera
  2. Emma: Jag talade mycket för mig själv när jag skrev det här inlägget. Och jag talar för mig själv när jag säger att jag aldrig äter extra kalorier för att kunna träna. Jag byter bara ut frukosten mot en mer kolhydratrik sådan eftersom jag upplever att jag orkar hålla igång bättre på träningen.

    Kalorier in och kalorier ut tycker jag är ett gammalt synsätt som säger att man kan äta vad som helst så länge man äter mindre än vad man gör sig av med. Det är en väldigt grov förenkling anser jag. Det stämmer inte för mig, och jag vet många som upplever att kaloriräkning funkar väldigt dåligt men där en justering av fördelningen av makronurienterna gjort hela skillnaden.

    Det är väldigt mycket lättare att äta 1000 kcal än att göra sig av med 1000 kcal. Träning kan också göra att aptiten ökar och det tror jag beror på att kroppen gärna eftersträvar energibalans. Alltså kanske kroppen kompenserar borttränad energi med ökad aptit. För mig tycks det fungera så.

    Diet och motion bör vara bättre än enbart diet men av ovanstående anledningar kan det vara svårt att hålla en optimal diet. Jag tycker det är svårt att både äta perfekt och träna hårt. Ur viktminskningssynpunkt äter jag hellre perfekt och drar ner på träningen. Men ur livsglädjesynpunkt tränar jag hellre mycket och äter hyfsat bra.

    SvaraRadera
  3. Vad skönt att du kommit till insikt hur just du ska göra för att gå ner i vikt. Jag tycker att det låter som ett jobbigare sätt att gå ner på. Själv behöver jag bara börja jogga regelbundet för att gå ner i vikt. Är väldigt tacksam för det måste jag säga. Lycka till och många kramar.

    SvaraRadera
  4. Underbar bild!

    Jag håller helt med även fast jag tillhör dem som kan träna sig ned i vikt. Jag har ju inget extra fett alls och tränar jag inte utan bara kör min vanliga LCHF så är det nästan så att jag lägger på mig 0-2kg för att jag äter mycket och maten är så god! När jag tränar så håller jag vikten väldigt låg alternativt går ned nått kilo eller två. Men de e verkligen olika de där, jag tror fullt och fast på att kosten måste komma först!

    SvaraRadera
  5. Nu ska ju inte jag prata om träning eftersom jag bara vardagsmotionerar men jag håller med Emma i en del, dock inte kalori kalori ut.
    Kan det inte vara så att du bara eftersläpar? Du kanske får en större nergång nästa vecka? Eller har du kanske tom ätit för LITE??? 1400 kcal ligger jag utan träning och går ner 1 kg i veckan just nu och jag är ju bara 1.62 och väger under 60.

    SvaraRadera
  6. jag har också svårt att gå ner i vikt av träning. jag måste reglera kosten också, eller enbart, för att det ska funka. träningen känns viktigare (om man tänker ur viktminskningssynpunkt) för att behålla muskelmassan, kanske kan det kompensera om man drar över kcal. men jag räknar liksom aldrig med det.

    SvaraRadera