måndag 6 september 2010

Metro idag: "Skräpmat kan göra dig beroende"

Har ni läst Metro idag?



Jag citerar ur artikeln:

"Det finns övertygande bevis för att livsmedel som innehåller mycket socker, fett och salt kan förändra hjärnans kemiska balans på ungefär samma sätt som mycket beroendeframkallande droger"

Jag tycker det är himla bra att sådant här uppmärksammas. Jag har läst Sockerbomben av Bitten Jonsson och det har fått mig att förstå hur starkt ett socker/kolhydratsberoende är. Hon tar upp exempel i boken där människor begått brott för att få tag på snabba kolhydrater, något Stephan Rössner inte vet om. Så hans kommentar är inte helt verklighetsförankrad:

"I definitionen av beroende ingår att du får abstinensbesvär eller kan begå brott för att få det som du är beroende av. Men om du är hungrig så slår du inte ihjäl någon för att få en macka - så det är inte ett beroende i den bemärkelsen."

Ni kan läsa artikeln som .pdf här.

Att slå ihjäl någon för att få kolhydrater är kanske att ta i, det har nog aldrig hänt. Men det kan ju lika gärna bero på att kolhydrater är den enklaste maten man kan få tag på? Det finns korv med bröd, hamburgare, mackor, godis, läsk precis överallt. Alla kan få tag på det, i stort sett när som helst och billigt är det också. Man behöver inte begå våldsbrott för att få tag på din drog. Så tror jag det ligger till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar