söndag 12 september 2010

Utvärdering v. 3 med strikt LCHF

Så går tredje veckan till sin ända. Tiden går otroligt fort!

Strikt LCHF betyder egentligen max 10 gram kolhydrater per dag, men för mig handlar det snarare om kanske 15-20 gram. Jag ligger sällan eller aldrig över 20 gram och ganska ofta på 10 gram eller under.

Veckan har varit felfri, men jag måste medge att jag varit ordentligt sötsugen en gång. Det utlöstes av en stressig situation och jag ville döva känslorna med godis. Men jag lugnade ner mig och det blev inget godis.

Jag skriver in vad jag ätit varje dag i kostverktyget på LCHF.se, men gårdagen bjöd på en del grejjer som jag inte visste helt vad de innehöll. Jag åt två sorters chokladtårtor, en bit bröd och en kaka a la LCHF igår och det är omöjligt att veta vad allt det innehöll.

Träningen går fortfarande segt och jag tar det ganska lugnt för det mesta. Det blir promenader, cykling och lite inlines och inte alls i den intensitet eller mängd som förut då jag åt mer kolhydrater. Det är som att kroppen inte vill träna för att den inte är omställd än, det finns ingen extra energi över till träning. Jag är inte lat, det kan mitt träningsshema de senaste två åren vittna om. Utan det här handlar om att lyssna på kroppen som bevisligen går igenom något stort och energikrävande just nu.

Jag testar ketonerna i urinen lite då och då och stickan ger utslag som visar det näst högsta på skalan. De nya ketosstickorna har dessutom en del som visar hur mycket glukos man kissar ut. Den ger inget utslag alls, inte så konstigt kanske :)

Jag tänkte väga mig imorgon, måndag, men jag tror inte jag har gått ner något. Jag har vägt mig tidigare i veckan och jag ligger på samma vikt som i tisdags då jag hade min senaste "officiella" vägning. Midjemåttet är mätt så jag får se om det händer något där istället.

Nu står Fredrik och bakar LCHF-bröd så jag ska se hur det går för honom :)

Jag kommer uppdatera det här inlägget imorgon om vägningen så håll utkik då!

Utvärdering v.2 med strikt LCHF

Läs gärna min löparblogg också för mer info om omställningen till fettdrift.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar