torsdag 21 oktober 2010

Lunchat med mamma på stan

Det är skönt att träffa vänner och familj där munnarna bara går i ett. Ni vet när man har så mycket att prata om att det aldrig blir tyst och när man kommer på hundra fler saker man skulle pratat om när man skiljts åt. Och vi har skrattat mycket. Man ska skratta, det är för lite skrattande på stan. Folk håller inne för mycket känslor. Ut med dem! :)

Vi var inne hos en optiker och beställde nya glasögon till mamma som börjat se lite dåligt. Hon har inte riktigt tagit tag i det, men idag tog jag med henne dit och de hade tid för synundersökning direkt. Hon hittade direkt ett par bågar som hon trivdes i och allt gick väldigt smidigt. Så nu har hon ett par nya glasögon om en vecka, och hon kan börja se igen.

Jag minns när jag fick mina första kontaktlinser, jag var väl 15 år och hade haft glasögon sedan jag var 9 år. Men de ville jag bara använda på lektionerna i skolan för det var fult med glasögon då. Så jag gick omkring utan glasögon för det mesta och såg självklart ingenting. Jag såg inte ens vad det var för nummer på bussen när jag stod vid hållplatsen och skulle åka in till stan. Först när bussen svängde in på hållplatsen såg jag om det var rätt eller fel buss.

Att få kontaktlinser och kunna se skarpt hela tiden var verkligen som en ny värld för mig. Det var underbart! Så jag kan tänka mig hur skönt det kommer bli för mamma :)

Vi åt lunch på Hälsofreak där jag inte varit tidigare. Den ena tjejen som driver restaurangen heter Linda och har tävlat i fitness. Anledningen till att jag inte varit där tidigare är för att jag trott att det inte skulle finnas någonting för mig att äta där. Att allt skulle vara torrt och fettsnålt. Men jag hade fel även om de kör med light-varianter på såser etc. Det är synd att en restaurang som går ut med att vara Linköpings enda nyttiga restaurang ska använda sig av lightprodukter. Det är väl ingen som tycker det är nyttigt idag? Hur som helst kändes det inte som ett stort problem då ingen tvingade mig att äta det. Det fanns andra alternativ :)

Jag och mamma mixade vår egen sallad med räkor, kyckling, lök, ägg och dressing. Det var gott och kändes fräscht. Miljön var väldigt mysig och där kunde jag och mamma sitta länge och prata om allt möjligt utan att bli överröstad av hög ljudnivå. Inredningen var dessutom väldigt snygg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar