lördag 11 december 2010

4 veckor utan socker

Idag är det fyra veckor sedan jag åt socker. Det är fyra veckor sedan jag åt mörk choklad, nötter, LCHF-bröd, ketchup, marmelad, sylt, senap eller något annat sötat.

Om man jämför den här perioden med den förra fyra veckorsperioden då jag försökte vara utan socker men inte var lika strikt, så har det varit piece of cake. Det går helt enkelt inte att fortsätta äta LCHF-vänliga desserter och tro att man ska klara sig. Det ger bara ett fortsatt sug efter socker.

Har det varit svårt? Nej inte särskilt. För mig är det enklare att vara helt och totalt strikt än att äta liite marmelad på LCHF-mackan eller lite senap till köttbullarna. För jag blir bara sugen efter mer och har svårt att begränsa mitt intag. Nu blir jag nöjd av maten jag äter på ett helt annat sätt. Jag glufsar inte i mig, tar inte om och maten känns inte som ett laddat ämne. Jag vet vad jag ska äta och inte, sen är det inte mer med det.

Jag känner mig lugn och har nästan inga humörsvängningar nu jämfört med tidigare.

På måndag eller tisdag tänkte jag lägga upp lite nya mått. Jag har ett dokument med alla mina mått från då jag vägde 70,2 kg. Det är lite mindre än då jag startade den här resan, men det lär ha hänt grejjer ändå. Det känner jag på kläder och ser i spegeln :)

5 kommentarer:

  1. Precis så funkar det för mig oxå! Det är lättare att avstå helt än att göra små avsteg. Och med ett avsteg menar jag typ; finncrisp ;)Eller än värre, nötter o choklad. Just att känna "lugnet" är så värdefullt, livet blir verkligen lite lättare. Tack för ännu ett inspirernade inlägg!

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Bra jobbat. Bra gjort. Bra levt! Du inspirerar mig. Jag är inte lika strikt som du och har ännu ingen aning om vilken fördelning mellan fett och protein som är den optimala för mig. Men jag håller med om att ju striktare man är desto lättare är det att låta bli. Så strikt som du är det är jag inte ännu. Jag kämpar varje dag med tanken att socker är som alkohol för en alkoholist. Men rätt som det är tänker jag ändå att jag ska strunta i lchf bara en enda dag, ex julafton. Men det är ju just den niten jag gått på tusen gånger!

    Kram!

    SvaraRadera
  3. du inspirerar mig så mycket!
    SÅ viljestark du är!
    Du är så imponerande!

    Tack dessutom för en väldigt bra blogg!

    SvaraRadera
  4. Grattis till dina sockerfria veckor! Tack för att du påminner mig om det jag egentligen redan vet: att göra undantag är bara dumt!

    SvaraRadera
  5. Karin: "Skönt" att veta att jag inte är ensam! (även om jag såklart inte önskar någon annan liknande problem).

    Motmittlivsform: Har också tänkt tanken att bara släppa allt under julen, "för det är ju ändå jul". Men vi vet ju att det sen kan ta flera veckor att komma tillbaka i samma spår som vi var innan. Är det värt det? Lycka till framöver! :)

    Emlisciuos: Tack för den peppningen! :D

    Smith: Tack! :) Det är mycket man "vet" men ändå inte gör. Svårt!

    SvaraRadera