torsdag 9 december 2010

En fråga om magert vs. fett kött

Jag fick frågan om man vinner någonting på att välja magrare kött som t.ex. kyckling istället för fetare kött t.ex. fläskkött eftersom det innehåller färre kalorier och man därmed borde kunna äta dubbelt så mycket.

Jag tycker att man kan prova sig fram och äta det man gillar. Många som kaloribantar ser enbart till kalorierna, och eftersom kolhydrater innehåller färre kalorier än fett är det ofta kolhydraterna man väljer. Men det är förmodligen inte det bästa man kan göra, för kolhydrater mättar dåligt och leder till ökat sötsug för väldigt många.

Om jag inte höll på att "banta" just nu skulle jag inte begränsa mitt fettintag. Eftersom jag nu äter LCHP (Low Carbs High Protein) måste fettet "försvinna" (inte helt dock) i förmån för proteinet. Äter man mer av något, äter man automatiskt mindre av någonting annat. Men jag är långt ifrån fettskrämd. För jag vet att det är fettet i maten som mättar. Så jag gör mina proteindrinkar på standardmjölk och jag äter fet sås/dressing till köttet. Det lönar sig i längden :)

Jag vet inte om det här ens var något svar på frågan, det är nog en smaksak helt enkelt. Äter man magert kött så tycker jag att man bör ha en fettkälla (t.ex. sås) till för att bli nöjd och mätt.

4 kommentarer:

  1. jag har förstått det som att det finns bra och lite sämre högvärdiga proteinkällor att välja när man vill gå ner i vikt. Enligt de jag har pratat med är kyckling, ägg, kalkon och fisk att föredra framför t.ex fläskfärs.
    Jag har försökt läsa mig till på hur detta kommer sig (jag fick ingen tydlig förklaring nämligen), men jag får väl vänta till nästa år om jag inte hittar svaret nu så kommer jag veta det inom ett halvår, haha =)

    SvaraRadera
  2. Fine: Mystiskt. Om någon läsare vet varför så hojta! Eller så får vi vänta.. ;)

    SvaraRadera
  3. Aldrig att jag skulle lägga mina kcal på massa carbs haha, protein är helt klart smartaste valet.

    Måste peta i en grej du nämnde; protein mättar bäst, fett och kolhydrater mättar ungefär lika mkt (baserat på att kolhydraternas större volym/kcal påverkar mättnad).

    Jag blandar hej vilt, gillar en fettdrypande fläskarré lika mycket som en hel hög med kycklingfilé =)

    SvaraRadera
  4. Viktfixerad: Bra bra! :) Tycker att fett mättar mycket bättre än kolhydrater. Jämför t.ex. brieost med riskakor. Men fett i kombination med protein mättar allra bäst både på kort och lång tid.

    SvaraRadera