onsdag 22 december 2010

Löparlycka!

Jag har inte sprungit mycket den här vintern, så jag var sugen!

Jag mötte Fredrik på stan när han slutat jobbet. Jag hade packat träningsväskan för första gången på länge. Förväntningarna var höga. Loggade in med mitt kort och bytte om. Jag blev väldigt besviken när jag upptäckte att jag glömt packa ner träningsbyxorna! :( Men, Frisk har världens bästa service! En instruktör lånade ut sina träningsbyxor till mig. "Vad har du för storlek?" frågade hon. Large eller Medium, svarade jag. Hennes var i Small, men vet ni att jag fick på mig dem?!

Jag och Fredrik ställde oss på varsitt löpband bredvid varandra och började springa. Jag höjde direkt till 10 km/h som konstigt nog kändes som jogg för mig, trots att jag såklart kompenserade för luftmotståndet genom att sätta 1% lutning på bandet. Det här tempot kunde jag hålla länge. Men jag ville springa snabbt, och hade siktet inställt på 5 km under 30 min. Så jag växlade mellan 10 och 12 km/h, tills sista 500 m då jag höjde till 14 km/h. Då kutade jag verkligen. När 5 km syntes på displayen tryckte jag på Stopp fort som tusan och hoppade åt sidan. Pustade ut! Men jag höll inte på att dö. Bara det är en seger. Tiden visade 27:58! Känns helt sjukt.

Jag har aldrig persat utan kolhydrater tidigare. Jag har aldrig persat under diet.

Passet i siffror

Typ av pass: Snabbdistans
Sträcka: 5 km
Tid: 27:58 min (5:36 min/km)
Underlag: Löpband, 1% lutning
Kcal: ? bar inte pulsband

Nu siktar jag mot 25 min!



Efter löpbandet tränade jag lite styrka, en övning vardera för triceps, biceps och axlar.

5 kommentarer:

  1. Grymt bra jobbat!! =)

    En sak jag märkt på löpbanden hos oss är att de verkar gå olika snabbt... det är störande om jag tror att jag joggar i 10 km/h men egentligen är det bara 9,5 km/h!

    Men bra om det är tvärtom dock.. man tror att man har en hastighet på 9 men eg springer liiite snabbare ;D

    SvaraRadera
  2. Emma: Ja så kanske det är! Väldigt svårt att kontrollera dock, går det ens? Skrev en tråd på jogg.se om det.

    SvaraRadera
  3. Maria (maria_bostr_m@hotmail.com)23 december 2010 kl. 09:13

    Gud vad grym du är! Jag önskar att jag hade din motivation! Jag håller på att lära mig att springa, och lyckades faktiskt ta mig igenom Tjejmilen förra sommaren, men nu har jag helt sackat efter när snön har kommit.
    Blir inspirerad av att läsa här! Nån gång vill jag bli lika duktig som du Dessi :)

    God Jul!

    SvaraRadera
  4. Oh, grattis! Grymt bra ju. :-) Jag börjar nästan bli lite sugen på att testa ett löpband, har aldrig gjort det... nu när det är minus tjugo veckor i sträck blir ju springandet minst sagt eftersatt.

    SvaraRadera
  5. Grattis Dessi! Det är så roligt att persa. Skönt att allt rör på sig i rätt riktning :-)
    /Rasmus

    SvaraRadera