tisdag 7 december 2010

Bland kesella & köttbullar

På begäran skriver jag ett inlägg om vad jag äter och hur jag känner mig.

I början räknade jag kalorier och höll koll på fördelningen mellan protein, fett och kolhydrater på lchf.se. Men nu har jag börjat släppa det för jag har rätt bra koll på hur jag får i mig mycket protein. Proteinet kommer från ägg, kesella, kött och proteindrinkar. Fettet kommer på köpet då dessa livsmedel, förutom proteinpulvret, också innehåller en del fett.

Med mindre fett i kosten har jag varit mer hungrig, och att gå hungrig kan jag ju inte göra i längden så just nu testar jag att äta så att jag håller mig nöjd. Det återstår att se om resultatet blir lika bra.

Jag är glad över att jag verkar kunna springa bra på mycket protein. Jag har ju haft problem med att jag direkt gick in i väggen med högfettskost, men idag lyckades jag kuta i 15 min utan att dö. Ett stort steg för mig som tidigare tvingats äta kolhydrater för att orka träna även om det gav mig sötsug. Jag har hela tiden fått välja mellan att orka träna och att hålla sötsuget borta. Om nu proteinet gör att jag orkar springa längre sträckor kommer jag fortsätta att äta såhär också i framtiden. Det går ett lopp i Rimforsa (några mil söder om Linkan) på lördag som jag funderar på att springa. Det får isåfall bli "kraftprovet" :)

Det är inget avancerat alltså, ingen mirakeldiet utan bara omfördelning av makronutrienterna. Jag har stenhårt fokus på den här viktminskningen och gör inga avsteg från min plan. Äter ingen mörk choklad, nötter eller LCHF-desserter. Märker att jag har mer sug efter riktig mat istället för sötsaker. Längtar tills jag kan steka mig ett par hamburgare, som det ser ut nu blir vi utan kök i en vecka till.



Om ni har några frågor svarar jag gärna på dem :)

7 kommentarer:

  1. Det är jättestor skillnad ju!! Hur många cm? Go You!

    SvaraRadera
  2. Fine: Iih! Tack! Känner mig mycket mindre svullen (ansamlad vätska som försvunnit). Jag har inte mätt mig sen jag började. Men jag ska nog mäta mig nästa vecka :)

    SvaraRadera
  3. Hej! Jag hamnade av en ren slump in på din blogg och måste bara säga att du verkligen är inspirerande! Du verkar vara en hälsosam toppentjej! :)

    SvaraRadera
  4. Anonym: Vad snällt sagt. Tusen tack och välkommen hit :-)

    SvaraRadera
  5. Hey good looking what you have been cooking ...
    Vilken skillnad i storlek, måste kännas mycket bra för dig. Kanske du har hittat din metod för att lyckas komma till din idealvikt
    Kram

    SvaraRadera
  6. Mamma: Tack! :D Ja! Det är mycket roligare att vara med på bild till exempel :) Syns imorrn!

    SvaraRadera
  7. kul att det går bra. :) Jag är lite inne på proteinspåret också, och funderar lite på om man vinner någonting på att välja magrare kött/fisk som kyckling, eller tonfisk? om man ser till kalorierna så kan man ju äta nästan dubbelt så mycket kyckling som blandfärs t ex, det tilltalar mig som försöker ligga på ett litet kaloriunderskott. Eller blir man bara hungrig och fattig? :P

    SvaraRadera