onsdag 1 december 2010

Abstinensbesvär?

En person som är sockerberoende och slutar med socker kan få en hel del abstinensbesvär. Bland annat upplever man rastlöshet, ångest, sömnstörningar, huvudvärk, förvirring, förstoppning och/eller diarré, matallsmak i munnen och ilande tänder, ett starkt begär att handla, spendera pengar, åka iväg någonstans, omdömeslöshet, minnesförlust.

Alltså inga trevliga saker.

Jag själv upplever inga sådana symptom förutom att jag upplever att jag sovit lite konstigt de senaste dagarna. Jag minns inte när jag somnar som jag annars gör och jag upplever inte att jag får någon djupsömn. Jag vaknar tidigare om dagarna än vanligt, men känner mig ändå utsövd. Konstigt va?

Har en också mild, diffus huvudvärk. Däremot har jag ingen metallsmak i munnen som jag brukar få när jag avstår från socker och kolhydrater. Det känns skönt.

Rastlöshet är ett symptom, som om man har en liten turbomotor inuti sig. Men jag känner mig precis tvärtom. Jag känner mig lugn och harmonisk. I vanliga fall när jag äter mer kolhydrater är jag ofta rastlös/har mycket energi. Jag har då ett behov av att hela tiden hitta på saker. Idag kan jag sitta i lugnan ro och läsa böcker, skriva och bara ta det lugnt. Känns väldigt ovant men samtidigt skönt. Det blir inte så mycket träning alls nu, för jag märker att det här är en ganska stor omställning för kroppen. All energi går åt att "avsockra" mig.

1 kommentar:

  1. Så bra det låter. Vi får hoppas att det håller i sig.
    Kram

    SvaraRadera