måndag 6 december 2010

Det kan inte vara lätt..

Det här har inget med kost att göra, men jag blir så illa berörd att jag måste skriva av mig..

Det kan inte vara lätt att vara förälder och samtidigt ha en stor blogg. Jag talar om Engla. Hennes blogg har jag läst i flera år, innan hon blev gravid med Jolie.

Hon har precis fått två nya barn: tvillingpojkar, och får hon ta hård kritik för att hon köper en massa rosa prinsess-saker till Jolie och blå pojksaker till pojkarna.

Det är speciellt en tjej som attackerar Engla i det här inlägget (ja ni ser ju själva i kommentarsfältet vem jag menar) som om detta vore det värsta man kan göra mot sina barn, att tvinga in dem i könsroller alltså.

Är det inte värre att vara elak mot andra människor? Vilken förebild är hon för sina barn?

Jag blir så ledsen..

4 kommentarer:

  1. Jag vet exakt vad du talar om, jag har också följt hennes blogg i flera år. Jag kan inte heller förstå hur folk orkar lägga energi över att klaga och lägga sig i. Herregud! Har de inte några egna liv istället för att lägga sig i hur andra gör... Och det var ett himla liv om hennes kejsarsnitt hon ville göra nu senast. Det är väl hennes val om hon vill det det eller ej.

    SvaraRadera
  2. jag tycker det hon tar upp är jättebra! Jag tycker hon är saklig och säger ju flera gånger att det inte är Englas brist på kärlek mot sina barn hon vill poängtera, utan vilken konsekvens det kan ha med enkla val man gör. När jag läste genusvetenskap på universitetet fick jag upp ögonen för liknande frågor och ställdes inför frågeställningar som jag aldrig någonsin lagt märke till! Jag önskar båda all världens lycka och välgång med sina liv och sina familjer, vilka färger deras barn än klär sig i.

    Men att man orkar, det ställer jag mig väldigt undrande för. Det är ju lätt att det blir pajkastning av alltihopa. Samma sak med hela ostbåge/ostkrok debatten, haha :D

    SvaraRadera
  3. Liza: Håller med!

    Fine: Jag tycker att fokus blir lite fel, det finns så mycket viktigare saker i barnuppfostran tycker jag. Sen får man givetvis tycka vad man vill, men att konstant pracka på andra sina åsikter är fel. Även om hon har rätt (fast vem har det egentligen?) gör hon sig själv och budskapet en stor otjänst genom att agera som hon gör.

    SvaraRadera
  4. Håller väl med dig! Fattar inte varför det måste vara allt eller inget. Bara för att vi gör annorlunda betyder inte att vi gör fel.

    Jag är absolut för att alla ska ha lika rättigheter och skyldigheter men genusdebatten kan liksom bli så förvriden. Helt plötsligt får inte flickor leka prinsessa mer och killar får inte leka riddare mer. Då blir det exakt samma som innan - fast tvärt om.

    SvaraRadera